Alahan Kosmetik

7:13 AM Ahmedkzaman 0 Comments

===================
Alahan bahan kosmetik
===================
Macam biasa, aku ke klinik tempat aku bertugas. Petang itu, agak tenang bagiku. Bilangan pesakit taklah sebanyak sebelum-sebelum ini.

Knok... Knok..
Aku: Masuklah..
Lalu, masuklah seorang wanita lingkungan 28 tahun ke dalam bilik konsultasi bersama seorang lelaki, sang suami.

Aku: Puan, demam ke? Muka nampak merah semacam ni.
Pn. A: Taklah doktor. Muka saya merah sebab nak jumpa doktor lah. Hihi.. (Selorohnya)

Pn. A: Macam ni doktor. Hari Selasa malam Rabu, saya guna sejenis krim malam ni. Ini kali pertama nak cuba krim ni. Sebab orang lain kata bagus sangat-sangat. Hari Rabu pagi, saya rasa krim ni bagus sangat. Sebab rasa kulit muka saya menegang! Lepas tu, saya cuci lah dengan sabun ni. (Sambil dikeluarkan 2 jenis bahan kosmetik- krim XXX dan sabun XXX)

Ganbar; Antara kesan alahan gincu

Aku dengan khusyuk membelek kedua-dua bahan kosmetik tersebut. Kedua-duanya TIADA stiker bersinar disahkan selamat oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Aku: Sabun ni memang Puan dari dulu guna, ya?
Pn. A: Haah, tiap-tiap pagi saya cuci dengan sabun ni. Tak pernah ada kes macam ni lagi.

Aku: Puan, kulit muka pun mengelupas?
Pn. A: Ya, tapi semua pengguna krim ni kata, memang awal-awal tu, kulit akan mengelupas. Saya ingatkan biasa saja tu. Tu yang saya tak datang klinik sampai sekarang.

Aku: Ooo, okay.. Maaf ya, puan sebab saya nak tanya soalan ni. Saya lihat, Puan bercakap macam pelik sikit. Kenapa, ya? Memang cakap tak buka mulut sangat ke?
Pn. A: Taklah doktor. Sejak Rabu, semua ni jadi. Saya rasa kulit muka menegang sangat-sangat. Sampai susah nak buka mulut. Kalau buka, mesti ada 'crack' kat tepi mulut. Sakit!

Gambar; sejak 2013 lagi Irish Daily Mail telah nyatakan tentang perkara ini

Aku: Saya rasa, memang simptom Puan ni, dari alahan kepada krim malam ni lah.
Pn. A: Oh, begitu ya? Tapi, bahan yang digunakan katanya adalah herba-herba sahaja. Tiada bahan tambahan lain.

Aku: Itu, saya tak mampu nak komen, tapi kalau ikutkan, produk ni tiada sticker kelulusan KKM. Mungkin ya, mungkin juga tidak benar. Mungkin ada penambahan bahan lain yang kita sendiri tak tahu kewujudannya dalam produk. Sebab tu saya tak sarankan Puan ambil produk yang tak mendapat kelulusan KKM.
Pn. A: oooooooooo (panjang pula dia ternganga)

Meditag; pelekat hologram yang hanya untuk ubat-ubatan yang diluluskan selamat oleh KKM

Aku: Hari Selasa atau Rabu ada susah nafas? Simptom-simptom lain? Ada tak?
Pn. A: tak ada lah pula. Alhamdulillah. Jadi, macam mana ni, doktor? Macam mana nak kasi surut muka saya ni?

Aku: Puan, saya kasi ubat allergy pada puan, ya. Puan boleh tunggu sekejap, nanti saya beri ubat tu pada puan. Lepas tu, kena makan ubat

------------------------------

Pilih lah bahan kosmetik yang sesuai. Pilih juga bahan kosmetik yang disahkan selamat oleh KKM.

Jangan jerumuskan diri dalam kemudaratan. Kesan-kesan alahan yang teruk boleh berlaku seperti:
1. Mata bengkak
2. Hidung tersumbat
3. Susah bernafas
Bahkan saluran pernafasan boleh tertutup disebabkan alahan. Seterusnya, menyebabkan KEMATIAN disebabkan tak mendapat Oksigen yang mencukupi.

Gambar; antara kesan alahan adalah susah bernafas

--------------------

“Dan berinfaqlah kalian di jalan Allah, dan JANGAN JERUMUSKAN diri kalian sendiri kepada kehancuran. Berbuatlah baik, karena Allah mencintai orang-orang yang berbuat baik.” AlBaqarah: ayat 195

0 comments: