Showing posts with label kami prihatin. Show all posts

Penyakit Makcik Tak Terkawal! (Sambungan)

Kak Ana: Doktor, macam mana nak buat UFEME? Tak nampak pun urethra! Bengkak sana-sini, sampai tutup urethra!
Aku: Meh saya tolong buatkan.

Bayangkan ruam seteruk ini dikawasan yang aku MERAHKAN pada gambar dibawah

Memang dahsyat ruam pada makcik.

Saat aku melihat bahagian tersebut, luluh hatiku. 'Indurated, erythematous, edematous'!! Ini mungkin punca 'infection' makcik ni!
Cubaan 'in & out catheter' akhirnya berjaya setelah 5 minit bertungkus lumus, akhirnya berjaya.


Aku seperti biasa, memulakan proses berfikir:
1. History- T2DM (Type 2 Diabetes Mellitus), HPT (Hypertension), ?CVA (Cerebrovascular Accident)
2. Simptom- lethargy, SOB, bedbound for 3 days, Bilateral crepitations up to midzone, lower anterior abdominal ?infection
3. Lab investigation- FBC (Hb 5.7/TWC 3.2/PLT 99), UFEME (suprisingly clear! Ketone -ve, Leucocyte -ve, Protein -ve). malangnya, kami tak punyai apa-apa ujian darah yang lain seperti ABG, RP, Coag profile - yang menambah kepayahanku membina diagnosis yang tepat.
4. Diagnosis- Mengatur langkah diagnosis awal tanpa apa-apa maklumat ujian yang lain adalah amat mencabar. Aku hanya mampu mengagak sahaja. Mungkin, makcik dah dalam 'compensated acidosis'. Akhirnya, aku menulis, 'Sepsis secondary to Community Acquired Penumonia, Anterior Abdominal Wall Cellulitis, Anemia ?cause'

Do MORE with LIMTED resources

Aku mengomel keseorangan, "Patient dah sepsis, tapi nampak gayanya taknak admit. Macam mana nak 'counsel' relative untuk hantar ke hospital?"

Aku mula buntu. Dalam kebuntuanku, mula mengingati 'skrip-skrip' memujuk ahli keluarga untuk menghantar pesakit ke hospital.

Aku: Bismillah... Encik, macam ni lah. Makcik sekarang ada jangkitan kuman yang sangat teruk. Hampir semua organ utama dah rosak, paru-paru, buah pinggang, jantung, semuanya nampak teruk. Semua disebabkan jangkitan kuman yang pelbagai punca - perut, paru-paru. dan gula yang tinggi. Memang cukup syarat semuanya, kalau tak dibawa ke hospital tunggu masa sahajalah..
Anak A: Tak apalah, doktor. Mak saya memang berkeras tak mahu ke hospital. Semuanya gara-gara kali terakhir dia ke hospital. Tak sangggup lagi dia kesana.

Aku: Apa yang teruk sangat di hospital? Missy sentiasa ada disana. Makcik tinggal nak pergi kesana untuk terima ubat antibiotik masuk dalam darah sahaja. Kalau Encik lambat bawa makcik ke hospital untuk terima antibiotik, setiap jam akan meningkatkan lagi risiko kematian makcik disebabkan infection ini. Saya bercakap untuk kebaikan Encik dan Makcik.
Anak A: Tak apa lah, doktor. Lagipun, saya seorang sahaja yang boleh menjaganya. Kalau masuk ke hospital, pihak hospital tak benarkan saya untuk jaga mak saya dalam wad perempuan. Jadi, tak mengapa lah, doktor. Biarlah dia rehat dirumah sahaja.

Aku: Kalau Encik dan Makcik berkeras juga tak mahukan rawatan kami, Encik wajib tandatangan dokumen ini. (sambil aku menghulurkan borang 'Atas Risiko Sendiri' AOR)
Anak A: Beres, doktor. InsyaAllah dia OK lepas rehat dirumah. (sambil dia menandatangan borang tersebut)

Walaupun hatiku berat melepaskan makcik ketangan anaknya yang tidak terlatih dari segi penjagaan ibunya yang sakit, aku terpaksa menerima hakikat tersebut.

--------------------------------------

Malam tersebut, makcik telah menghembuskan nafasnya yang terakhir, diatas katilnya dirumahnya sendiri.

-------------------------------------

Biar gambar berbicara

Kesimpulan: Doktor bercakap ada asasnya. Sesak nafas/pernafasan laju selepas HAMPIR SEJAM berehat bukanlah disebabkan terasa sesak dalam kereta. Ruam yang TERUK pada badan TIDAK SEKALI-KALI MUNCUL hanya dengan mengambil masa 3 hari sahaja. Seorang yang sudah berumur tiba-tiba TAK MAMPU BERJALAN pasti ada sebabnya, bukannya kerana tiada apa-apa.

Dalam kes tersebut, tidak mungkin semuanya secara kebetulan muncul secara tiba-tiba. Alasan yang diberikan anaknya sungguh TIDAK MASUK AKAL (sesak nafas kerana baru keluar kereta, padahal sudah hampir sejam keluar dari kereta)

Penyakit Makcik Tak Terkawal! (Her Multiple Uncontrolled Comorbids)

"Mokcik toksey gi sepita!! Toksey!!" masih ku ingat saat itu.

Keluarganya sangat sibuk. Anak-anaknya hampir semua tinggal jauh dikota. Hanya tinggal bersama anak lelakinya, yang juga sebenarnya sibuk. Namun, digagahkan jua untuk menjaga ibunya itu.

--------------------------

Tempat bertugasku yang baru. Ada yang kata 'hulu', namun bagiku sudah cukup selesa begini.

Hari itu, hari pertamaku diberikan 'lesen'' merawat pesakit di Klinik Kesihatan tersebut. Sedikit kekok. Mana taknya, aku sebelum ini ditempatkan di Hospital Tertiary (hospital yang penuh pelbagai kelengkapan). Yang juga merupakan tempat pesakit yang SUDAH sakit teruk yang memerlukan rawatan rapi. Namun kini, aku di KK (yang serba kekurangan dari segi fasiliti, mahupun bilangan staf). Yang merupakan tempat pesakit yang sudah sakit, tetapi belum cukup TERUK.

Ataupun dalam erti kata yang lain, dari 'merawat'' ke 'mengelakkan mudharat'
Sungguh berbeza. Bagai langit dengan bumi!!

Orang putih pun tahu, mengelak penyakit lebih baik dari mengubati penyakit

-----------------------



Dr. M: Ahmed, awak tengok lah patient kat red zone tu. Nampak gayanya macam hypo saja.. Simple case.. Awak banyak dah handle patient camtu..
Aku: OK lah.. Lama tak tengok patient red zone ni.

Kelihatan, makcik beruban, lingkungan 60-70an umurnya. Dia terbaring diatas stretcher, dan nampak seperti sesak nafas.

Aku: Makcik, kenapa ni? Susah nafas ke? Bila mula susah nafas?
Makcik: Takde lah, doktor.. Mane ade susoh nafas. Biase aje ni..
Anak A: Dia susah nafas sebab baru keluar dari kereta. Rasa sesak dalam kereta tadi.

Sambil berbual, Aku mengira respiratory rate. 30!! Bahaya ni! Ujarku dalam hati.

Mengah-mengah merupakan antara petanda organ jantung/paru-paru anda tidaklah berfungsi dengan normal.
Tambahan lagi, jikalau anda sudah berehat 15 minit, tetapi masih termengah-mengah

Aku: Makcik, ada masalah kesihatan apa? Kencing Manis? Darah tinggi? Operation dulu-dulu?
Anak A: Dia ada kencing manis, darah tinggi, la doktor ni. Orang tua macam ni, semua ada.

Aku: Encik, saya perlu tanya betul-betul untuk elakkan daripada saya 'missed' apa-apa perkara penting. Nanti kalau saya kasi salah ubat, SAYA juga yang dipersalahkan. Bukannya Encik, ataupun Makcik.
(Anak A kaku, kelu tak berbicara.)

Aku: Kak Ana, tolong ambilkan 'vital signs'. Suhu sekali, ya.
Ku periksa perut makcik. YA ALLAH! Teruknya keadaan perutnya. 'warm, erythematous, indurated, tender' dari bawah pusat hinggalah ke 'right vulva'
Kak Ana: BP 90/41, HR 109, spO2 93%, suhu 35.4°C

Aku: Makcik, sejak bila macam ni perut makcik?
Anak A: (menyampuk) Tu sejak pakai pampers. Biasa saja tu. Ni pun dah OK dah.

Aku: Bila makcik mula pakai pampers? Kenapa makcik pakai pampers?
Anak A: (menyampuk lagi) Baru 3 hari ni. Sebelum ni, dia OK saja. Boleh jalan sendiri, pergi toilet sendiri. 3 hari ni, dia letih sangat-sangat sampai tak boleh berjalan.

Aku: Tak logik lah, 3 hari saja. Perut ni dah keras ni. Bengkak TERUK ni. Ni sekurang-kurangnya seminggu dua ni. Susah nafas ni teruk sangat juga, generalised creps. Bunyi di semua tempat. Susah nafas ni sejak bila pula?
Anak A: Saye royat sejak dalang keter tadi la! Doktor ni tok tahu sepekare pong! Saye royat mok saye baru je jadi gini sebab baru tubik dari keter! Perut ni kire OK dah. Dulu lagi teruk!

Aku hanya mampu senyum sinis. Dalam hatiku, hanya ALLAH sahaja yang tahu.

Aku: OK, Latif. Tolong ambilkan FBC. Kak Ila, sambil tu tolong saya beri nasal prong dan pasangkan ECG, ya.

Latif dengan mahirnya, mengambil darah makcik untuk dijalankan kajian FBC (full blood count). Syukur Latif ada disitu, tanganku sudah menggigil mahu menampar si anak tersebut. Biadap!!

Aku: ECG OK saja. Kita tunggu FBC pula. Saya rasa ada sesuatu tak kena. Darah tadi glucometer bacaannya berapa?
Kak Ana: Tadi try banyak kali, error. Mungkin sebab tinggi sangat.

Aku: Makcik, keadaan macam ni nampaknya macam kena pergi hospital. Tak boleh rawat dirumah kalau dah macam ni.
Makcik: Mokcik toksey GI sepita.. Toksey!!

Aku: Kak Ana, tolong buatkan UFEME in & out. Saya suspect makcik punya condition dah teruk.
Makcik: Teruk guane pong, Mokcik toksey sepita!

-------------------

<BERSAMBUNG>

Penat mengarang. Lama dah tak mengarang

Sakit Jantung (IHD)

Nampak tak, atherosclerotic plaque yang dibawa keluar dari coronary artery pesakit ini? Lebih kecil dari ' maggot' 

Ini adalah contoh lemak yang dikeluarkan dari saluran jantung salah seorang pesakit yang kukenali agak lama.

Pakcik: Pakcik bukan sakit jantung.. Pakcik cuma lenguh-lenguh kawasan dada & bahu kiri galas beg berat je.. Sebabtu kot sakit..
Aku: Tapi, pakcik.. Ini tanda-tanda sakit jantung. Lagipun pakcik risiko tinggi, sebab pakcik ada darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi. 
Pakcik: Tak doktor... Pakcik hanya sakit otot ni. Tiap-tiap kali tekan rasa sakit. Kalau sakit jantung tekan tak tekan dua-dua pun sakit.
Aku: Boleh jadi dua-dua terjadi pada masa yang sama - lenguh badan dan sakit jantung. Apa kata kita buat test seterusnya? 
Buat ECG --> ECG ok...
Buat stress test --> ST depression antero-inferior leads in stage 2
Buat Angiogram --> SEVERE DIFFUSED 3 VESSEL DISEASE!! (3VD - ketiga-tiga saluran pembuluh darah yang utama tersumbat)
Planned for Coronary Artery Bypass Grafting (CABG). Alhamdulillah.. Berjaya menjalani CABG..
Sekarang beliau masih dalam proses recovery. Doakan keselamatan serta kesejahteraan beliau.

Tahun 2009 adalah tahun beliau mahu bekerja diluar negara. Mahu ke Azerbaijan katanya. Untuk itu, beliau perlu melakukan 'medical checkups'. Beliau yang juga pesakit darah tinggi, disahkan punyai kandungan kolesterol yang tinggi. Pada masa yang sama, beliau sering mengadu sakit dada sebelah kiri yang merebak ke bahu kiri yang akan hilang pabila berehat sebentar. Namun begitu, dikatanya hanya sengal-sengal otot disebabkan beban beg yang berat.

'Stress test' dijalankan. Beliau tak mampu menyempurnakan Stage 2 stress test kerana doktor melihat perubahan ST depression dalam 'postero-inferior leads'.

ECG stress test

Oleh sebab itu, disarankan doktor untuk lakukan ujian seterusnya, iaitu ANGIOGRAM bagi memastikan beliau 'clear' dari sakit jantung. Maka, telah ditetapkan tarikh angiogram, namun beliau tak hadir ke appointment angio beliau.

1. Sakit jantung (Ischemic Heart Disease - IHD)

Darah tinggi juga digelar pembunuh senyap (silent killer). Yang mana boleh jadi tiada simptom walau sedikit pun. Ada juga yang hanya mengalami simptom SEDERHANA TERUK sahaja. Dan ada juga yang mengalami simptom yang sangat teruk.
Pendek kata, lain orang, lain keseriusannya. Namun, tak dinafikan kebanyakan pesakit merasa kesakitan yang amat kuat pabila terkena serangan jantung.

2. Beberapa variasi pesakit jantung. Secara mudahnya adalah seperti berikut

Pesakit A: simptom teruk, angiogram salur darah tersumbat teruk
Pesakit B: simptom teruk, angiogram salur darah tersumbat sederhana
Pesakit C: simptom sederhana, angiogram salur darah tersumbat teruk
Pesakit D: simptom sederhana, angiogram salur darah tersumbat sederhana
Pesakit E: simptom sederhana, angiogram tiada salur darah tersumbat
Pesakit F: simptom tiada, angiogram tiada salur darah tersumbat
Pesakit G: simptom tiada, angiogram tersumbat sederhana
Pesakit H: simptom tiada, angiogram tersumbat TERUK!!

Pesakit H adalah contoh pesakit yang terkena kematian disebabkan serangan jantung mengejut. Inilah yang menyebabkan penyakit jantung digelar silent killer.

Berhati-hatilah jika anda tergolong dalam golongan yang aku highlightkan. Anda boleh diserang serangan jantung bila-bila sahaja!!

Jadi, hati-hati! Anda mungkin tiada simptom sakit dada, mengah ataupun simptom-simptom tipikal yang lain. Namun, hakikatnya ANDA ADALAH calon pesakit jantung.

--------------------------------

Belakangan ini, masyarakat kita masih tak mahu percayakan teknologi moden, dan mahu beralih kepada teknologi 'atas angin' seperti Bedah Batin, Air Mujarab, Kerusi Urut Special, dan bermacam lagi.

Kononnya beralih jauh dari teknologi, padahal sebenarnya ditipu mati-matian oleh salesman teknologi tersebut. Bukan itu sahaja, bahkan pesakit-pesakit seperti ini seringkali datang ke hospital dengan komplikasi penyakit yang tak dapat dikawal lagi dan kemudiannya menyebabkan diri sendiri yang menanggung padah!

Ubatan tradisional VS Ubatan Moden

Bukan sedikit pesakit aku yang masuk ke hospital dengan komplikasi penyakit, hasil daripada kawalan penyakit yang sangat teruk.
Contohnya, di wad Ortopedik (bahagian tulang). Boleh kata sekurang-kurangnya 1/3 daripada wad dihuni pesakit komplikasi kencing manis iaitu luka di kaki (diabetic foot ulcer - DFU). Mereka datang bukan sahaja dengan luka, tetapi NANAH HIJAU serta bau busuk yang sungguh tak menyenangkan!!

Doktor Gugel

Semalam aku di'panas'kan dengan satu post dari entah siapa yang aku tak kenal tapi telah mendapatkan perhatian lebih 1,000 pembaca dan mendapat 'share' dari 528 orang.
Aku cuma boleh #‎tepukdahi dengan masalah yang telah ditimbulkan oleh golongan seperti ini!

Cukup menyebabkan aku HARU-BIRU, mahu membetulkan padangan masyarakat!


aku hanya mampu garu kepala.. media sosial menjadi dalil-dalil mereka.

Boleh rujuk artikel yang bakal dibalas olehku disini

Antara kesilapan artikel ini;

1. "Ada yang kini menghadapi kencing manis, darah tinggi dan lain-lain walaupun sebelum menerima rawatan, sakitnya hanyalah jantung (ischemic heart disease)"

- Katanya, masalah kesihatan yang pertama adalah sakit jantung, yang kemudiannya menjadi parah setelah mengambil ubat-ubatan moden.
- Kata sains, sakit jantung adalah masalah kesihatan yang muncul daripada 'lifestyle' yang tidak sihat (makan tak jaga - bergula, berminyak, berlemak, stres tempat kerja, kurang bersenam, dll)
Antara contoh ubat-ubatan yang digunapakai untuk IHD. Yang mana satu menjadi penyebab penyakit-penyakit yang lain, ya, wahai Neil yang bijak lagi pandai?
Sumber; WebMD
- Bila dah ada sakit jantung (vital organ damage) maksudnya, organ-organ lain sudah tentu akan turut sama terlibat.
- Ubat-ubatan moden pula berfungsi sebagai membenarkan jantung berfungsi lebih baik dengan mekanismenya yang tertentu (mengembangkan salur darah, mencairkan darah, mengurangkan beban jantung mengepam darah) Apabila semua ini mahu dicapai, bermaksud pengaliran darah makin bagus, bukannya makin teruk lalu mengakibatkan kencing manis dan darah tinggi.
- Jadi, pengambilan ubat-ubatan moden TIDAK menyebabkan munculnya penyakit yang lain-lain. Fakta Neil ini tidaklah boleh digunapakai


  • IHD berlaku disebabkan risiko seperti darah tinggi, kencing manis, tinggi kandungan kolesterol. Bukannya disebabkan ubat-ubatan moden selepas sakit jantung. Fahaman anda telah salah, Neil.
    Sumber; Wikipedia
    2. "Perubatan moden juga senantiasa menjadikan manusia sebagai bahan ujikaji. Kandungan dosnya sama dalam setiap model ubat tetapi tahap tubuh manusia tidak sama."

    - Maaf, Neil. Anda betul tetapi salah pada masa yang sama.
    - Betul - ya, lain manusia punyai kadar metabolisme yang berbeza. Menjadikan kesan ubat-ubatan itu tidak sama terhadap individu yang berbeza pada dos yang sama
    - Salah - Sudah semestinya menjadi rutin bagi doktor untuk mengetahui fungsi organ-organ individu supaya tida berlakunya 'overdosage'.
    - Jadi, TIADA istilah manusia menjadi bahan ujikaji ubat-ubatan.

    3. "Doktor akan cuba beri ubat mengikut dos paling rendah, apabila berlarutan ditambah dos dan apabila surut, dos dikurangkan. Ini akan mengundang ketidakstabilan sistem tubuh kerana setiap dos ubat itu mengandungi kandungan dadah tertentu yang menjadi painkiller tetapi bukan diseasekiller."
    - Maaf, ketidakstabilan tidak berlaku kerana fungsi ubat-ubatan adalah memperbaiki / membantu sistem badan bertindak. Bukannya merosakkan fungsi organ-organ.
    - Manakala, sesetengah penyakit adalah 'self-limiting' yang bermaksud hanya bertinda dalam jangkamasa tertentu sahaja. Sistem tubuh badan secara automatik akan melawan penyakit yang ada.
    - Ya, sesetengah ubat-ubatan hanya bertindak sebagai 'symptom relief' sahaja (ubat demam, ubat selesema, ubat batuk)
    - Namun, kes ini hanya 'valid' untuk beberapa jenis penyakit sahaja (eg; vira fever). Bukan semuanya boleh dilawan oleh sistem fisiologi badan manusia. Terutamanya kes-kes yang 'complicated'

    4. "Rakan saya pernah disuntik satu ubat ketika demam panas. Entah apa tak kena, sakit beliau berubah menjadi semakin pelik dan mengerikan. Tubuh kurus kering, tenaga turun ke tahap 1% hingga orang ingat akan mati. Mujurlah dibawa berjumpa pengamal perubatan islam dan pulih kembali seperti sediakala."
    - Terdapat banyak lubang-lubang yang meragukan disini.
    - Penyakit apakah itu?
    - Tenaga turun ke tahap 1%? Skor apa yang digunakan oleh doktor ketika itu bagi menggambarkan tahap tenaga pesakit? Aku belum pernah dengar skor yang menggambarkan tahap tenaga lagi sepanjang pengamalan perubatanku. Sila berikan pencerahan.
    - Pengamal perubatan Islam yang mana telah memulihkan beliau? Apa yang telah dibuat? Aku juga mahu tahu
    Aku selalu gunakan skor ini untuk kesakitan. Tak tahu pula tenaga ada skor peratusan!
    Sumber

    5. "Ubatan moden memaksa pengambilnya menjadi mat ubat seumur hidup. Ia tidak membuang penyakit, ia hanya menyembunyikan penyakit dari manusia. Apabila kesan ubat hilang, penyakit datang kembali."

    - Kalau nak dikatakan pengambil ubat-ubatan moden menjadikan pesakit menjadi 'mat ubat'? Aku TAK SETUJU!
    - Anda kena faham, mengapa doktor memberikan ubat kepada pesakit; puncanya adalah fisiologi badan telah berubah menjadi tak betul.
    - Fungsi ubat boleh dianalogikan seperti penampal pada bekas takungan air yang berlubang. Kalau tak ditampal, maka akan berlaku 'side effects' iaitu pembaziran air, serta saiz lubang yang semakin membesar.

    6. "Berbalik pada vaksin, setelah generasi penerima vaksin ini meningkat dewasa, banyak penyakit baru muncul. Penyakit yang belum ada zaman dahulu semakin banyak tercetus. Ini menyebabkan bidang perubatan sentiasa mencipta vaksin baru dan baru dan jika perkara ini tidak ditangani, saya percaya masyarakat dunia masa depan akan berbekal dengan ubatan vaksin sepanjang hayat."

    - Munculnya penyakit-penyakit baru? Adakah yang anda maksudkan adalah penyakit seperti avian flu, swine flu?
    - Anda telah SALAH FAHAM. Penyakit-penyakit ini datangnya daripada virus yang sentiasa bermutasi. Walaupun anda tidak mengambil apa-apa ubat-ubatan sekalipun, tetap virus ini akan bermutasi. Itu adalah sifat virus ini
    - Disebabkan sifatnya yang bermutasi inilah juga manusia sentiasa terkena jangkitan viral fever.

    7. "Polio sendiri tercetus mutakhir ini apabila manusia mula mengamal vaksin malaria. Penyakit kanser, autoimun dan autisme juga muncul sejak zaman vaksinisasi."

    - Poliomyelitis sudah wujud sebelum zaman pra-sejarah lagi. Polio tercetus mutakhir ini? Adakah Neil ini berasal dari zaman pra-sejarah? ;-P
    - Penyakit kanser, autoimun ini mula di'diagnos' dan mula dilakukan 'early screening' setelah KEMAJUAN TEKNOLOGI, bukannya disebabkan vaksin. Harap maaf!
    - Dahulu kala, tiada orang yang melakukan post-mortem kepada mayat-mayat serta melakukan kajian patologi terhadap organ-organ yang dilihat bermasalah.
    - Kematian pula diterima sebagai taqdir, dan tidak dikaji sehinggalah zaman kemajuan teknologi.
    - Manusia mula beralih kepada fasa 'oncology screening' dan mahu merawat seawal mungkin, sebelum kanser bertambah parah dan sudah ditahap akhir
    Sumber; wikipedia (yang merupakan sumber asasi golongan 'cerdik pandai' ini)
    dan banyak lagi

    ----------------------------------

    Manakala bukti-bukti yang diberikan Neil juga bersifat 'social media' bukannya jurnal-jurnal ataupun kajian-kajian saintis yang diterbitkan secara rasmi.

    Bukti-bukti dari FB tidak boleh digunapakai sebagai sumber yang dipercayai

    Alasan yang bakal diberikan adalah 'media telah dikuasai Yahudi Zionis' tanpa menyedari bahawa media sosial seperti Facebook juga dimiliki Mark Zuckerberg yang mana merupakan orang Yahudi.

    Semangat Pesakit

    "Orang cakap senang kan. Tapi, hati ini Allah sahaja yang tahu. Lagi-lagi, bila yang datang tengok saya tadi, Palliative Team".

    Aku hanya mampu diam sahaja, sambil mengukir senyuman.
    Hatiku tersentak!

    Sebelum ini, jikalau aku punyai pesakit Palliative, aku taklah terasa sebegini. Namun, kali ini perasaannya amatlah berbeza. Kerana adik ini istimewa. Cukup istimewa bagi aku disebabkan 2 sebab (yang akan diceritakan selepas ini)


    gambar; Hilman dan Ulwan terserempak di parkir motosikal

    [3 jam sebelum itu]

    Aku sebenarnya telah berjanji dengan juniorku untuk berjumpa di Cafe Jabatan Kecemasan bagi membincangkan tentang perancangan kewangan. Namun begitu, keajaiban telah berlaku!!

    Semuanya bermula ketika di kawasan parkir motosikal ketika masing-masing sedang memarkir motosikal. Ulwan dan Hilman terserempak disana, masing-masing dengan tujuan yang berbeza, namun ditempat yang sama. Itulah taqdir!

    Ulwan bertujuan mahu berjumpa denganku untuk berbincang tentang merancang kewangan, manakala Hilman pula ingin menziarahi sahabat bekas sekelas disekolah menengahnya yang sedang menghidapi penyakit kanser.

    Mereka berpakat berjumpa denganku, bagi mencedok ilmu serba sedikit mengenai merancang kewangan. 

    gambar; Alhamdulillah, aku berjaya menyampaikan 6/10 daripada ilmu merancangku

    [Seusai sesi sharing]

    Hilman; Jom, Ahmed. Kami nak ziarah kawan yang kena osteosarcoma.
    Aku; Eh, siapa namanya? Mana lah tahu, aku ada jaga dia dulu masa di Ortho..
    Hilman; Namanya Saidah, kena osteosarcoma dari hujung tahun lepas.
    Aku; Eh, macam kenal aja... Nak gi ziarah sekali lah..

    Aku dengan yakin terus ke tingkat 15, dan mencari nama Saidah dikalangan pesakit bagi mencari katil beliau. 

    "Saidah.... Tingkat 15... Betul dah... Katil 20..." benak hatiku.
    "Jom ke katil 20. Dia disana." ujarku pada Hilman dan Ulwan.

    Aku ternampak muka beliau dan tiba-tiba aku rasa seperti aku pernah menjaga beliau semasa di Orthopedik. 

    Hilman; Salam alaikum makcik, Saidah. Alhamdulillah, kami sampai juga. Ni saya nak perkenalkan, kenalan saya dua orang ni.
    Yang ni Ulwan, dia sama tahun pelajaran dengan saya. Tapi, dinegeri lain - Volgograd. (Sambil menunding ibu jari, memperkenalkan Ulwan.

    Hilman; Yang ini pula, kenal tak? (Sambil menunding ibu jarinya padaku)
    Aku; Salam alaikum, makcik.. Salam alaikum Saidah.. Saya Ahmed (sengaja aku tak perkenalkan bahawa aku adalah doktor di hospital ini)
    Hilman; Tak ingat, ya? Ini doktor kat sini.
    Aku; Oh.. Baguslah tak ingat. Tak adalah ingat kesalahan saya, ya.. Hehe,. (sengaja aku berseloroh)
    Saidah dan ibunya tergelak serentak, membuktikan lawakku berjaya.

    Aku ambil kesempatan mereka berborak-borak sesama mereka untuk menyelak case notes beliau; 
    Diagnosed osteosarcoma of left arm with lungs metastasis August 2014
    Went for wide excision of tumor August 2014, subsequently was on 1st line chemotherapy.
    Failed 1st line chemotherapy - tumor recurrence. Went for another excision of tumor and AMPUTATION of left arm with subsequent 2nd line chemotherapy. Presented on 12th August with shortness of breath, decreased effort tolerance, and lethargy. CT scan - tumor recurrence (failed 2nd line chemotherapy). Left chest tube inserted 12/8/15, and tumor excised for the 3rd time.
    Referred to palliative team for further care and management.
    Gambar; Seorang pesakit selepas amputasi tangan kiri kerana kesan perang
    [flashback]
    Aku terkedu sebentar. Tak mampu berkata apa-apa. Memoriku terus dibawa ke suatu hari ketika aku bertugas 'oncall'. Malam itu, aku bertugas oncall di Wad Ortopedik 14 dan 15
    "Doktor, ada patient baru naik atas dari recovery nak minta doktor review patient ni." kata seorang jururawat melalui telefon.
    "Eh, Patient elective atau emergency?" soalku tertanya-tanya.
    "Sebab dia tak berapa stabil lah saya call doktor. Nak suruh doktor review, patient ni SOB dan tachy la.... Cepatlah datang, doktor.." nada jururawat tersebut menunjukkan ketakutan.

    Aku berlari menuju ke Wad 15. 

    "Adik, rasa susah nafas masa tarik atau lepas?"soalku.
    Namun, dia tak menjawab. Aku perhatikan spO2 beliau 87%. Kemudian, aku upgrade oxygen supply kepada venti-mask. Alhamdulillah, spO2 berjaya pickup kepada 95%. Namun, kelihatan tak berapa stabil. Aku terus ambil ABG, dan terus berlari ke mesin ABG ditingkat 5. 
    ABG tak cantik!!

    "Boss. I'm calling you regarding a patient post-op. Developed SOB, tachycardia up to 140bpm, tachypnea 30bpm. ABG doesn't look so good la boss - respiratory acidosis. Maybe need to call anaesth for BIPAP. Just asking your opinion, if you say yes, then I'll cal them straight away."
    "Sure, and make sure you KEEP YOUR EYES ON HER, OKAY!"
    Malam itu, setelah Anaesth Team review beliau, aku sudah tidak lagi melihat beliau di Wad 14, kerana beliau dipindahkan ke ICU bagi rawatan lanjut.

    --------------------------------------

    Aku; Apa Prof kata pagi tadi? Chest tube ni masuk masa operation ke? Macam mana dengan discharge plan?
    Saidah; Tu lah.. Tadi palliative dah datang, sedih juga... Ya lah kan.. Bila palliative ni, faham-faham saja lah kan.. Kena banyak bersabar sangat-sangat. Orang cakap senang kan. Tapi, hati ini Allah sahaja yang tahu. Lagi-lagi, bila yang datang tengok saya tadi, Palliative Team

    Apabila urusannya sudah dibawah Palliative Team, maka ini bermaksud segala urusannya hanyalah semata-mata untuk melegakan simptom, bukan untuk mengubati penyakit. Selalunya, ia adalah kerana penyakit itu sudah tak boleh diubati secara total.

    Maka, ianya diibaratkan seperti 'death sentence' kepada pesakit tersebut.

    --------------------------------------

    Sungguh besar pengorbanan beliau;
    kehilangan sebelah tangan
    kehilangan umur beliau
    kehilangan harapan

    Namun begitu, beliau tetap mampu bergelak ketawa dengan kami. Tetap mampu menerima kenyataan yang telah tercatat dalam Lauh Mahfuz

    Allahu Robbi, kau hadiahkanlah syurgaMu kepada beliau~~
    Dan golongkanlah kami dalam golongan orang-orang yang bersyukur

    ------------------------------

    “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
    (Surah Al-Baqarah ayat 216)

    “Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk
    syurga, pada hal belum nyata bagi Allah orang-orang
    yang berjihad di antara kamu dan belum nyata
    orang-orang yang bersabar.”
    (surah Ali Imran, ayat 142)

    “Sesungguhnya diberi ganjaran orang sabar dengan
    pahala tanpa hisab.”
    (Surah Az Zumar, ayat 10)

    A place to dump elderly - HOSPITAL

    --------------------------------
    A week before Hari Raya
    --------------------------------
    As I was pushing an Aunty aged around 60 years old, that just sat on the wheel chair, towards the procedure room for Gellhorn pessary insertion this conversation happened


    Aunty: Will you be the one inserting the ring??
    Me: Of course...... Not! (while smiling-senyum kambing) We are not allowed to do it unless our senior doctors. Because this is a special ring pessary. This is the one that will be better for you because it somehow will be there much more longer, and we can recycle to use it after cleaning thoroughly. That's why I, a junior doctor am not allowed to put it in.
    Aunty: Oh, OK. Good to hear that, or else I'm gonna kick your face. Haha 
    (We laughed together loudly)
    different types of pessaries available.
    source: http://openi.nlm.nih.gov/imgs/512/27/3097351/3097351_192_2011_1390_Fig2_HTML.png

    This Aunty is a very famous patient in the ward. 
    She shouts a lot.
    She smiles a lot too.
    And she has a very low pain tolerance.

    The last sentence actually made our work so tiring, everyday we need to deal with these kinds of patients. She will shout loudly whenever we tried to put in vaginal packings.
    Yes, this vaginal packing procedure is painful, but if no cooperation at all from the patient's side, how to do it gently? (Am I right?Or am I wrong? You decide) Everytime, she will make us difficult by closing her legs together and compressing the speculum, sometimes even the speculum got broken.(Haha.. She was strong)
    she loves toshout a lot
    source: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgWkRhNRPaATHZ0RerkI6X-E-_6dpMuDXo_93bGueBWky7moCJlbV2Vt6lowv1hfi9OVyAFeHraF4plSMjvqZq7RvJU21SRenQSv0jUEHJbBTSEmoHjzmtcaQ9TvkfKTkVZHlLMB3ak8pI/s1600/angry+old+woman+(2).jpg
    This is because she's suffering from Schizophrenia. Pity her... It's not her fault,she didn't decide to be Schizophrenic.

    Dr. Sam: Aunty, everything's good. No more ulcers. I want to send you back home today. But, we need to put in special pessary ring for you.
    Aunty: Ha??!!! I don't want! I don't want! It'll hurt a lot!
    Dr. Sam: Yup, AUnty. It'll hurt, but not so much if you cooperate with us. You keep calm, don't pull you buttocks up, and everything gonna go smoothly.
    (then that Aunty began struggling & shouting while Dr. Sam inserting the gellhorn)

    I was assigned by Dr. Sam to hold the legs so that the gellhorn inserted properly and in a proper position. There were 4 of us, holding the struggling Aunty.

    Fuh~~ FInally, managed to hold her and put in the Gellhorn Pessary properly.

    you see, it's not her fault. she suffered from schizo
    source: http://www.scienceclarified.com/images/uesc_09_img0510.jpg

    -----------------------------------------------

    Patient's son and husband came to hospital as we told them that she can go back. But, prior to that we need to teach the patient, husband or son on how to put in special cream (Premarin cream) for the benefit of the Aunty.

    Suddenly, this conversation happened:

    Dr. Sam: We need to teach all of you, how to put in the cream. It's very simple.
    Husband: No, no, no. Its her body, and she'll do it herself. I dont want to learn
    Son: Eh? Do it over here (in hospital) cannot eh?
    (I was shocked)
    Dr. Sam: It's very simple. Come, I'll show you.
    Husband: I won't ever do this on her
    Dr. Sam: Eh, this is your wife. You promised to take care of her when you both got married! How come you don't want to help her? (in her professional tone)
    Husband: Ok la.. Ok la.. (reluctant tone) Or my son can do it for her
    Son: Eh, I got things to do too.
    Dr. Sam: She was the one washing your poops when you were kid. Why don't you help her this time?
    Son: Ya la.. Ya la.. (same reluctant tone)
    (I felt offended by the son's response, but kept quite for the sake of professionalism)

    ----------------------------------------------

    Right before going home, another conversation happened:

    Son: Doctor, why not you put the urine bag for my mom?
    Me: She's Okay already. No need for urine bag. She got no more ulcers. No more prolapsed vagina. She can pee like a normal people do.
    Son: But, it'll be hard for me to keep on changing her diapers! (his tone started to change)
    Me: But there's no indications for urine bag (with my stubborn tone)
    Son: Ok lah!

    Then, she was discharged from the ward
    Fuh!! Finally, the relatives brought her back.

    ----------------------------------------------

    What was happening was:

    1. Son has his own plan over the public holiday
    2. Husband's love suddenly gone
    3. Husband doesn't want to be responsible
    4. Son wants to make everything easier for him.

    everyday, they chose to please themselves. Huh!!
    source: https://thegibbygirl.files.wordpress.com/2013/03/selfish-today.png

    This is the most common situation happened in hospital.
    Everyone thinks that hospital is a nursing home, especially in government hospital with private wing. Easier for them to dump their parents there. The cost will be minimum, they can save energy as well, as we have attendants, staff nurses in the ward.

    this is the place, where everyone chose to dump their parents


    ...Lately...

    Lately...
    We are seeing a lot of social issues in our labour ward. And it really made my heart bled A LOT!

    I'm a Muslim, so I STRONGLY disagree to pre-marital sex even before I get married.
    Just imagine, seeing a 19 years old girl, unmarried, unsure who's the husband. But, put the blame on a dearest friend. (a confession from the girl) Pity the friend, became a scapegoat of others' sins.

    Be careful of befriending others. Don't let yourselves become the DESIGNATED scapegoat.
    -----------------------------------------------------------

    Actually, I would like to share about my experience with one of them.

    ...(almost finished taking history)..
    Her LMP (last menstrual period) was 31st August 2014. In reality, we have not yet achieved independence
    "Puan, dah kahwin berapa lama?" as usual, I ask the template question about social history
    "Alhamdulillah Doktor, saya kahwin sejak Februari" while smiling to me, eventhough she's having contraction pain.

    "Oh, maksudnya dah kahwin lebih setahun la, ya?" I asked with 'husnu zhon' (having good thought of her)
    "Eh, taklah Doktor. Baru saja 2 bulan kami kahwin." 

    "Jadinya, hubungan kelamin berlaku sebelum berkahwin la, ya?"
    "Iya, Doktor. Saya menyesal"

    ...(I flipped her pink pregnancy book and saw something 'fishy')...
    "Puan, tinggal di Gua Musang, ya? Kenapa bersalin kat sini, ya?"
    "Saya ikut suami. Dia nak pindah ke sini."

    "Follow up dimana, sebelum-sebelum ini?"
    "Kat Gua Musang, HKL, dan klinik private"

    "So, melompat-lompat lah jumpa doktor, ya?"
    "............(krik..krik..krik..)..." silence

    ...(HUDUD)..

    Lately, we're receiving a lot of patients from Kelantan, which is might be fleeing from the Hudud Law. For a man/woman that was found guilty of adultery, they will be either;
    1. stoned to death (married)
    2. hundred lashes in public
    (by the way, I don't have the right to talk deeply about the law, because I'm not an 'ahl' of the hudud law)
    Are you in?? Don't just be a keyboard warrior, yet YOU are the one conducting AGAINST the Hudud Law
    The point is, they're running away from Kelantan for this reason, and it makes our job tougher, as we don't have the exact information throughout our patient's pregnancy. And it gets worst when our patient is the type of 'doctor-shopping' type (grammar taken from window-shopping), means they don't go to 1 doctor, but to a lot of doctors!
    Run fast, and furious!! But, don't put the blame on 'incompetent' doctors later!
    Wherever you are running away from, you're still on the Earth, a creation which The-All-Knowing knows your whereabout.

    Muraqabatullah - the feeling that THE-ALMIGHTY is always watching you.
    Maybe you are so cunning that you can get away from the punishments now, but in Hereafter, you WILL definitely be punished of your sins.



    ANGIN yang menyebabkan aku naik HANGIN

    Sebelum ini, aku teringin menaip tentang kepala bayi. Tapi, setelah 'oncall' hari ini, mahu ku kongsikan tentang apa yang terjadi malam tadi.

    Semuanya kerana 'ANGIN'

    ----------------------------------

    MO A: Ahmed, come to resuscitation. I would appreciate your help over here. Thanks.
    Aku: Errr... Juz lemme pray first,k boss..
    MO A: Alright, np.

    Aku yang sedang menjamu juadah berbuka terus tak lalu makan. Selalunya, semuanya diuruskan beliau sendiri. Namun.... Apakan daya.. Bermaksud memang beliau tak cukup tangan di zon merah, Jabatan Kecemasan.

    Aku cari pesakit di Resuscitation. 

    "Satu.. Dua.. Tiga.. Wah!! Rekod baru!!" Jeritku bersendirian.

    We just beat the record!! Yippi-ka-yeay!!

    Tiga pesakit di Resuscitation menunggu untuk diperiksa kami. Belum pernah Gynae terima pesakit seramai ini di Resuscitation.

    Belum sempat melihat dan memeriksa semua pesakit, datang seorang lagi. Kali ini dengan keguguran bayi kembar pula.

    "Ahmed, is it you that did this to me? I've never had more than 2 patients in resuscitation per day, yet you brought me 4 AT THE SAME TIME today!" Kata beliau, sambil kami berdua ketawa bersama.

    "Mungkin Allah nak ajar aku lebih sikit hari ni. Tak apa.." pujuk hatiku sendirian.

    ----------------------

    "Puan, macam mana boleh keguguran? Sakut perut sejak bila? Ada keluar lendir darah ke? Bila pecah air ketuban?" soalku tak berapa puas hati dengan kondisi pesakit yang baru sahaja datang dengan keguguran kandungan kembar.
    "Doktor, saya pun tak tahu macam mana boleh gugur. Asalnya, sakit perut. Sekejap ada, sekejap tak ada. Banyak kali macam tu dari pagi semalam. Lepas tu, okay sahaja. Sampai pagi tadi. Sakit makin kuat semula." jawab puan Arni tersedu sedan.

    "Kenapa tak jumpa doktor? Ini kan perkara yang pelik terjadi masa mengandung?" soalku lagi.
    "Saya ingat semua ni ANGIN saja. Sebab tu saya tak jumpa doktor. Sapu minyak angin saja..." jawapannya sedih, seperti kesal dengan tindakan sendiri.

    "Air menitik-nitik dari bawah sejak pagi tadi, mula dalam pukul 7 pagi. Saya ingat biasa. Mungkin ini sebab ANGIN..." tambahnya lagi.

    what are you talking about?? angin??
    Aku mulai 'naik ANGIN'. Bagaimana mungkin seorang ibu sepertinya tak kisah tentang kesihatan diri dan kandungan. Namun, terpaksa rahsiakan ANGIN diriku, untuk professionalisme.

    Aku melihat keluar, kelihatan susuk tubuh tinggi lebih kurang diriku, tapi sedikit berisi daripadaku, suami Puan Arni. Beliau sedang menangis teresak-esak. Mungkin, menyalahkan diri sendiri atas apa yang telah berlaku.

    Sambil menyerahkan dua tubuh kecil yang sudah menyerupai manusia, kepalanya besar. Mata, mulut, telinga. Semuanya sudah terbentuk. Begitu juga dengan jari jemari yang dua puluh itu sudah kelihatan jelas. Aku mengucapkan takziah pada Sang Suami.

    Diagnosis: complete miscarriage of twin pregnancy at 18 weeks + 3 days.

    -------------------

    Mesej bawa rumah (take home message)
    1. Jikalau semasa mengandung, anda punyai sakit perut, terutamanya yang berkala. Sila berjumpa dengan doktor. Mungkin anda akan mengalami situasi yang sama dengan pesakit ini. Ini mendedahkan diri anda kepada risiko keguguran yang tidak bagus kepada kesihatan badan anda, mental anda dan juga mental orang yang tersayang.
    2. Ingat! Sebarang kontraksi rahim sebelum umur kandungan 37 minggu adalah tidak normal. Sila dapatkan bantuan kesihatan di klinik atau hospital terdekat secepat mungkin
    3. Masyarakat perlu di didik tentang penggunaan perkataan 'ANGIN' yang telah banyak disalah guna. Pernah suatu ketika, pesakit menganggap dirinya cuma 'rasa ANGIN saja' dan meninggalkan hospital tanpa dilihat doktor, namun sebenarnya, dia telah terkena serangan jantung, unstable angina yang mampu meragut nyawa!

    Mak Saya Kata...

    "Fuh, akhirnya dapat juga aku rehat. Non-Stop dari pukul 8 pagi" Hazwan mengeluh keletihan sambil melabuhkan punggungnya ke sofa bilik rehat kami.


    Ya, kerja kami tak putus-putus dari awal pagi. Ada-ada saja pesakit yang datang masuk ke Wad Bersalin sama ada secara kecemasan ataupun dari klinik antenatal dan juga klinik saringan. Belum lagi pesakit yang sedia ada dan juga pesakit yang masuk ke dewan bedah untuk pembedahan kecemasan 'Caesarian Section'  Begitulah kerja kami. Ada hari, boleh berehat. Ada pula hari kami sangat sibuk, hinggakan terpaksa menjama' solat Zohor dan juga Asar disebabkan terkandas didalam dewan bedah disebabkan komplikasi-komplikasi pembedahan yang walaupun SANGAT MINIMA, tetapi tetap ada.

    "Hazwan, kau pergi lah 'lunch' dulu. Aku 'cover' wad, kau ajaklah siapa-siapa lagi yang nak pergi makan. Naufal dan aku puasa sunat" cadangku pada Hazwan, yang kelihatan layu, tak makan sejak pagi hingga sekarang, 3 petang.

    --------------------------------------------------------

    "Houseman!! 'Patient' baru sampai!! BAH!!" jerit jururawat wad bersalin.

    Sudah menjadi kebiasaan semua jururawat wad bersalin untuk hanya menjerit bagi memanggil doktor pelatih. Alasan mereka - penat nak berjalan ke bilik rehat Houseman Officer.
    Aku bergegas seperti biasa, ke kubikel pesakit untuk 'clerk and examine' pesakit. Seusai memperkenalkan diri, aku memulakan langkahku.

    Bayi yang lahir kelihatan 'innocent'. Ibu hendaklah tahu cara mengendalikan kelahiran dengan betul

    "Puan Ila (bukan nama sebenar), baby lahir kat rumah, ya? Pukul berapa tu?" soalku padanya
    "Iya, doktor. Dalam lebih kurang 2.30petang tadi." jawab Pn. Ila

    "Macam mana boleh lahir kat rumah?" soalku dengan nada yang tak berapa senag hati.
    "Mak saya kata, tunggu sakit sangat-sangat barulah datang hospital" jawabnya tenang.

    "Pecah air ketuban pukul berapa, ya? Baru pecah dalam 2 jam sebelum bersalin ke?" soalku lagi
    "Air ketuban dah lama pecah. Sejak semalam pukul 9 malam" jawapannya tenang sentiasa.
    pecah air ketuban adalah ditakrifkan seperti keluarnya air yang banyak daripada laluan kelahiran bayi,
    ataupun keluarnya air yang berterusan (seringkali menitik-nitik secara berterusan)

    "ASTAGHFIRULLAH AL AZIM!!" aku menjerit dalam hati sahaja, kononnya mahu mengekalkan profesionalisme.

    "Pn. Ila, air ketuban dah pecah lebih 18 jam. Ini meningkatkan risiko bayi mendapat jangkitan kuman. Boleh jadi juga bayi tak bernafas selepas keluar dari rahim puan. Rugi saja nanti puan mengandungkan anak 9 bulan!" tegurku padanya.

    "Tapi, mak saya kata tak apa. Itu biasa. Tunggu sakit kuaaaatt sangat baru pergi hospital" jawabnya degil.

    "Baby macam mana lahir tadi, puan? Siapa ada ditepi masa lahirkan baby?"
    "Husband dengan Mak saya kat tepi saya masa tu." jawabnya selamba

    "Uri baby, siapa yang potong? Macam mana boleh keluar?" soalku sangsi dengan jawapannya.
    "Masa baby dah keluar kepala, doktor ambulans sampai. Dia yang potong dan tolong keluarkan uri."

    "Baby masa lahir terus menangis ke, tak menangis? Ataupun lepas 5 minit baru menangis?"
    "Baby lahir-lahir saja, terus menangis"

    Alhamdulillah... bayinya selamat, dimasukkan ke wad untuk diberikan antibiotik.

    Antara sebab utama kematian bayi baru lahir;
    1. kurang matang
    2. masalah semasa tempoh kandungan
    3. jangkitan penyakit


    ---------------------------------------------------

    Setelah mendapatkan 'history' yang lebih lengkap, barulah ku faham.
    Beliau sebenarnya terlanjur. Baru sahaja dikahwinkan 3 bulan yang lepas.
    Ibunya tak mahukan cucunya yang ini. Namun, segala-galanya sudah terlambat.

    --------------------------------------------------

    Nota kaki;
    • Bahaya sekiranya tidak mendapatkan bantuan perubatan jikalau sudah pecah air ketuban melebihi 18 jam. Baby yang baru lahir boleh berhenti bernafas secara tiba-tiba lalu mengakibatkan kematian jikalau tidak ada bantuan perubatan yang mencukupi

    • Apabila sakit perut mengeras (kontraksi / 'contraction') semakin kerap dan berkala, hendaklah mendapatkan bantuan perubatan. Kontraksi yang terlebih banyak boleh mengakibatkan rahim pecah, serta pendarahan yang amat banyak dan mengakibatkan kematian. Ini biasanya terjadi pada ibu mengandung yang mempunyai parut C-Section.

    Rosak Anak Muda Bangsaku

    'Rotation'di Jabatan Obstetrik & Ginekologi mewajibkan aku untuk terus berada di Wad Bersalin sehingga kini.

    Sepanjang 3 minggu disini, banyak masalah so'sial' remaja bangsaku, bangsa Malaysia, secara khususnya kaum Melayu beragama ISLAM yang telah dirosakkan serta dicemari budaya kuning dari barat.
    antara poster yang mengajak menjauhi zina


    Jadi, ku ceritakan beberapa kisah yang telah berlaku didepan mataku
    (p/s; kisah diubahsuai untuk penambahan perisa, MSG, dan sebagainya)

    statistik pada tahun 2011..
    belia remajaku makin dirosakkan budaya barat..

    ==========================================

    "Aaaaarrrrgggghhhh!! Sakitnya!!"
    Jeritan seorang wanita bergema dihadapan kecemasan 'Labour Room'. Mengejutkan aku dan Naufal yang sedang berehat ditepi koridor sambil mengulang kaji komplikasi yang sering terjadi selepas bersalin serta 'management'nya.

    Bergegas, kami berlari ke bahagian kecemasan yang hanya terletak tak sampai 20 langkah dari tempat kami berdiri.

    Kelihatan seorang wanita berumur awal 30-an diatas 'stretcher' yang sedang ditolak sepasukan paramedik masuk kedalam Wad bersalin.
    Dah lama saya rasa macam ada tsunami dalam perut saya. Mungkin angin aje.. Tapi kali ni SAKIT SANGAT!

    "Doctor, this is a 25 years old lady, unmarried brought from work around Pantai Dalam, with complaints of contraction abdominal pain since 10am. Apparently, she denied that she was pregnant, denied she had SI but according to her officemates, her abdomen increased in size for the past 4 months. Upon palpation, uterus gravid, singleton, contractions 3 in 10." Begitulah ringkasan pesakit yang diberikan oleh paramedik yang menghantar wanita tersebut ke Wad Bersalin. Walaupun 'history' yang diperoleh agak samar-samar, namun kami terus menerima pesakit tersebut.

    "Staff nurse, terus tolak 'patient' masuk labour suite. Kita buat VE (vaginal examination - sejenis pemeriksaan bagi memeriksa saiz bukaan laluan bayi). Nampak gayanya macam dah 'fully opened" arah Naufal dengan tegas pada staff nurse yang bertugas.

    "Puan, apa nombor telefon suami? Mana suami puan? Kami mahu hubungi beliau untuk beritahu puan hampir bersalin." salah seorang daripada staff nurse bertanya.

    "Saya tak mengandung! Tak.. Mana saya mengandung..." ujar wanita tersebut yang bernama Iza, menidakkan bahawa dia tak mengandung.
    "Saya tak ada suami. Saya belum kahwin lah!" tegas wanita tersebut.
    "Aduhai!! Sakitnya perut saya!! Doktor, tolonglah saya..." rayu Iza meminta simpati

    Sebaik sahaja masuk ke dalam bilik bersalin, pemeriksaan VE dilakukan Naufal.
    "Os full! Station +1. Tolong prepare delivery set. Kita encourage patient" dengan yakin Naufal mengarah.

    "Puan, baby dah nak keluar. Bila rasa sakit perut, teran macam masa sembelit. Bolehkan." arah Naufa yang berbunyi seperti pertanyaan kepada Iza

    "Doktor, saya tak mengandung. Mana ada saya mengandung. Saya tak ada baby dalam perut" jawab Iza, mahu menidakkan kondisinya.

    "Dahtu, baby ni apa? Saya dah nampak rambutnya. Saya dah rasa kepalanya." marah Naufal.
    "Dah, saya kata teran, puan teran! Nanti baby lemas kalau puan tak teran!" jeritnya tegas. 

    Begitulah tugas kami. Kami mahu menyelamatkan bukan sahaja Sang Ibu, tapi juga Sang Anak. Jikalau kandungan dibiarkan lama dilaluan keluar, boleh mengurangkan bekalan oksigen pada kandungan lalu boleh mengakibatkan bayi mati lemas, ataupun jikalau selamat, mengalami masalah otak yang kritikal, yang mencacatkan.

    Tak sampai 10 minit selepas itu, alhamdulillah. Bayi berjaya dilahirkan. Diletakkan bayi diatas perut Iza, tapi dia masih menggeleng kepalanya sepertinya tak percaya hidupnya seorang bayi didalam rahimnya selama 9 bulan.
    akhirnya, baby out. alhamdulillah, cepat saja.
    (p/s; ini gambar baby caesarian, bukan svd. harap maklum)
    -----------------------------------------------

    Bila ditanya selepas bersalin, rupa-rupanya Iza tak tahu bahawa hubungan seksual boleh mengakibatkannya mengandung. dan dia sudah melakukan hubungan seksual dengan lelaki tersebut sejak setahun. 

    Mungkin, ia menjentik kita bahawa kesedaran tentang hubungan seks diluar nikah itu penting bagi semua orang, terutamanya kepada golongan belia dibandar yang terdedah kepada semua perkara tanpa penapisan.
    Cinta itu suci. Jangan cemari cinta anda dengan zina!
    Anda bijak jauhi Zina!!

    ANAK MUDA BELIAKU ROSAK. 

    Apakah masih ada cahaya?