Showing posts with label anak derhaka. Show all posts

Penyakit Makcik Tak Terkawal! (Sambungan)

Kak Ana: Doktor, macam mana nak buat UFEME? Tak nampak pun urethra! Bengkak sana-sini, sampai tutup urethra!
Aku: Meh saya tolong buatkan.

Bayangkan ruam seteruk ini dikawasan yang aku MERAHKAN pada gambar dibawah

Memang dahsyat ruam pada makcik.

Saat aku melihat bahagian tersebut, luluh hatiku. 'Indurated, erythematous, edematous'!! Ini mungkin punca 'infection' makcik ni!
Cubaan 'in & out catheter' akhirnya berjaya setelah 5 minit bertungkus lumus, akhirnya berjaya.


Aku seperti biasa, memulakan proses berfikir:
1. History- T2DM (Type 2 Diabetes Mellitus), HPT (Hypertension), ?CVA (Cerebrovascular Accident)
2. Simptom- lethargy, SOB, bedbound for 3 days, Bilateral crepitations up to midzone, lower anterior abdominal ?infection
3. Lab investigation- FBC (Hb 5.7/TWC 3.2/PLT 99), UFEME (suprisingly clear! Ketone -ve, Leucocyte -ve, Protein -ve). malangnya, kami tak punyai apa-apa ujian darah yang lain seperti ABG, RP, Coag profile - yang menambah kepayahanku membina diagnosis yang tepat.
4. Diagnosis- Mengatur langkah diagnosis awal tanpa apa-apa maklumat ujian yang lain adalah amat mencabar. Aku hanya mampu mengagak sahaja. Mungkin, makcik dah dalam 'compensated acidosis'. Akhirnya, aku menulis, 'Sepsis secondary to Community Acquired Penumonia, Anterior Abdominal Wall Cellulitis, Anemia ?cause'

Do MORE with LIMTED resources

Aku mengomel keseorangan, "Patient dah sepsis, tapi nampak gayanya taknak admit. Macam mana nak 'counsel' relative untuk hantar ke hospital?"

Aku mula buntu. Dalam kebuntuanku, mula mengingati 'skrip-skrip' memujuk ahli keluarga untuk menghantar pesakit ke hospital.

Aku: Bismillah... Encik, macam ni lah. Makcik sekarang ada jangkitan kuman yang sangat teruk. Hampir semua organ utama dah rosak, paru-paru, buah pinggang, jantung, semuanya nampak teruk. Semua disebabkan jangkitan kuman yang pelbagai punca - perut, paru-paru. dan gula yang tinggi. Memang cukup syarat semuanya, kalau tak dibawa ke hospital tunggu masa sahajalah..
Anak A: Tak apalah, doktor. Mak saya memang berkeras tak mahu ke hospital. Semuanya gara-gara kali terakhir dia ke hospital. Tak sangggup lagi dia kesana.

Aku: Apa yang teruk sangat di hospital? Missy sentiasa ada disana. Makcik tinggal nak pergi kesana untuk terima ubat antibiotik masuk dalam darah sahaja. Kalau Encik lambat bawa makcik ke hospital untuk terima antibiotik, setiap jam akan meningkatkan lagi risiko kematian makcik disebabkan infection ini. Saya bercakap untuk kebaikan Encik dan Makcik.
Anak A: Tak apa lah, doktor. Lagipun, saya seorang sahaja yang boleh menjaganya. Kalau masuk ke hospital, pihak hospital tak benarkan saya untuk jaga mak saya dalam wad perempuan. Jadi, tak mengapa lah, doktor. Biarlah dia rehat dirumah sahaja.

Aku: Kalau Encik dan Makcik berkeras juga tak mahukan rawatan kami, Encik wajib tandatangan dokumen ini. (sambil aku menghulurkan borang 'Atas Risiko Sendiri' AOR)
Anak A: Beres, doktor. InsyaAllah dia OK lepas rehat dirumah. (sambil dia menandatangan borang tersebut)

Walaupun hatiku berat melepaskan makcik ketangan anaknya yang tidak terlatih dari segi penjagaan ibunya yang sakit, aku terpaksa menerima hakikat tersebut.

--------------------------------------

Malam tersebut, makcik telah menghembuskan nafasnya yang terakhir, diatas katilnya dirumahnya sendiri.

-------------------------------------

Biar gambar berbicara

Kesimpulan: Doktor bercakap ada asasnya. Sesak nafas/pernafasan laju selepas HAMPIR SEJAM berehat bukanlah disebabkan terasa sesak dalam kereta. Ruam yang TERUK pada badan TIDAK SEKALI-KALI MUNCUL hanya dengan mengambil masa 3 hari sahaja. Seorang yang sudah berumur tiba-tiba TAK MAMPU BERJALAN pasti ada sebabnya, bukannya kerana tiada apa-apa.

Dalam kes tersebut, tidak mungkin semuanya secara kebetulan muncul secara tiba-tiba. Alasan yang diberikan anaknya sungguh TIDAK MASUK AKAL (sesak nafas kerana baru keluar kereta, padahal sudah hampir sejam keluar dari kereta)

Penyakit Makcik Tak Terkawal! (Her Multiple Uncontrolled Comorbids)

"Mokcik toksey gi sepita!! Toksey!!" masih ku ingat saat itu.

Keluarganya sangat sibuk. Anak-anaknya hampir semua tinggal jauh dikota. Hanya tinggal bersama anak lelakinya, yang juga sebenarnya sibuk. Namun, digagahkan jua untuk menjaga ibunya itu.

--------------------------

Tempat bertugasku yang baru. Ada yang kata 'hulu', namun bagiku sudah cukup selesa begini.

Hari itu, hari pertamaku diberikan 'lesen'' merawat pesakit di Klinik Kesihatan tersebut. Sedikit kekok. Mana taknya, aku sebelum ini ditempatkan di Hospital Tertiary (hospital yang penuh pelbagai kelengkapan). Yang juga merupakan tempat pesakit yang SUDAH sakit teruk yang memerlukan rawatan rapi. Namun kini, aku di KK (yang serba kekurangan dari segi fasiliti, mahupun bilangan staf). Yang merupakan tempat pesakit yang sudah sakit, tetapi belum cukup TERUK.

Ataupun dalam erti kata yang lain, dari 'merawat'' ke 'mengelakkan mudharat'
Sungguh berbeza. Bagai langit dengan bumi!!

Orang putih pun tahu, mengelak penyakit lebih baik dari mengubati penyakit

-----------------------



Dr. M: Ahmed, awak tengok lah patient kat red zone tu. Nampak gayanya macam hypo saja.. Simple case.. Awak banyak dah handle patient camtu..
Aku: OK lah.. Lama tak tengok patient red zone ni.

Kelihatan, makcik beruban, lingkungan 60-70an umurnya. Dia terbaring diatas stretcher, dan nampak seperti sesak nafas.

Aku: Makcik, kenapa ni? Susah nafas ke? Bila mula susah nafas?
Makcik: Takde lah, doktor.. Mane ade susoh nafas. Biase aje ni..
Anak A: Dia susah nafas sebab baru keluar dari kereta. Rasa sesak dalam kereta tadi.

Sambil berbual, Aku mengira respiratory rate. 30!! Bahaya ni! Ujarku dalam hati.

Mengah-mengah merupakan antara petanda organ jantung/paru-paru anda tidaklah berfungsi dengan normal.
Tambahan lagi, jikalau anda sudah berehat 15 minit, tetapi masih termengah-mengah

Aku: Makcik, ada masalah kesihatan apa? Kencing Manis? Darah tinggi? Operation dulu-dulu?
Anak A: Dia ada kencing manis, darah tinggi, la doktor ni. Orang tua macam ni, semua ada.

Aku: Encik, saya perlu tanya betul-betul untuk elakkan daripada saya 'missed' apa-apa perkara penting. Nanti kalau saya kasi salah ubat, SAYA juga yang dipersalahkan. Bukannya Encik, ataupun Makcik.
(Anak A kaku, kelu tak berbicara.)

Aku: Kak Ana, tolong ambilkan 'vital signs'. Suhu sekali, ya.
Ku periksa perut makcik. YA ALLAH! Teruknya keadaan perutnya. 'warm, erythematous, indurated, tender' dari bawah pusat hinggalah ke 'right vulva'
Kak Ana: BP 90/41, HR 109, spO2 93%, suhu 35.4°C

Aku: Makcik, sejak bila macam ni perut makcik?
Anak A: (menyampuk) Tu sejak pakai pampers. Biasa saja tu. Ni pun dah OK dah.

Aku: Bila makcik mula pakai pampers? Kenapa makcik pakai pampers?
Anak A: (menyampuk lagi) Baru 3 hari ni. Sebelum ni, dia OK saja. Boleh jalan sendiri, pergi toilet sendiri. 3 hari ni, dia letih sangat-sangat sampai tak boleh berjalan.

Aku: Tak logik lah, 3 hari saja. Perut ni dah keras ni. Bengkak TERUK ni. Ni sekurang-kurangnya seminggu dua ni. Susah nafas ni teruk sangat juga, generalised creps. Bunyi di semua tempat. Susah nafas ni sejak bila pula?
Anak A: Saye royat sejak dalang keter tadi la! Doktor ni tok tahu sepekare pong! Saye royat mok saye baru je jadi gini sebab baru tubik dari keter! Perut ni kire OK dah. Dulu lagi teruk!

Aku hanya mampu senyum sinis. Dalam hatiku, hanya ALLAH sahaja yang tahu.

Aku: OK, Latif. Tolong ambilkan FBC. Kak Ila, sambil tu tolong saya beri nasal prong dan pasangkan ECG, ya.

Latif dengan mahirnya, mengambil darah makcik untuk dijalankan kajian FBC (full blood count). Syukur Latif ada disitu, tanganku sudah menggigil mahu menampar si anak tersebut. Biadap!!

Aku: ECG OK saja. Kita tunggu FBC pula. Saya rasa ada sesuatu tak kena. Darah tadi glucometer bacaannya berapa?
Kak Ana: Tadi try banyak kali, error. Mungkin sebab tinggi sangat.

Aku: Makcik, keadaan macam ni nampaknya macam kena pergi hospital. Tak boleh rawat dirumah kalau dah macam ni.
Makcik: Mokcik toksey GI sepita.. Toksey!!

Aku: Kak Ana, tolong buatkan UFEME in & out. Saya suspect makcik punya condition dah teruk.
Makcik: Teruk guane pong, Mokcik toksey sepita!

-------------------

<BERSAMBUNG>

Penat mengarang. Lama dah tak mengarang

A place to dump elderly - HOSPITAL

--------------------------------
A week before Hari Raya
--------------------------------
As I was pushing an Aunty aged around 60 years old, that just sat on the wheel chair, towards the procedure room for Gellhorn pessary insertion this conversation happened


Aunty: Will you be the one inserting the ring??
Me: Of course...... Not! (while smiling-senyum kambing) We are not allowed to do it unless our senior doctors. Because this is a special ring pessary. This is the one that will be better for you because it somehow will be there much more longer, and we can recycle to use it after cleaning thoroughly. That's why I, a junior doctor am not allowed to put it in.
Aunty: Oh, OK. Good to hear that, or else I'm gonna kick your face. Haha 
(We laughed together loudly)
different types of pessaries available.
source: http://openi.nlm.nih.gov/imgs/512/27/3097351/3097351_192_2011_1390_Fig2_HTML.png

This Aunty is a very famous patient in the ward. 
She shouts a lot.
She smiles a lot too.
And she has a very low pain tolerance.

The last sentence actually made our work so tiring, everyday we need to deal with these kinds of patients. She will shout loudly whenever we tried to put in vaginal packings.
Yes, this vaginal packing procedure is painful, but if no cooperation at all from the patient's side, how to do it gently? (Am I right?Or am I wrong? You decide) Everytime, she will make us difficult by closing her legs together and compressing the speculum, sometimes even the speculum got broken.(Haha.. She was strong)
she loves toshout a lot
source: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgWkRhNRPaATHZ0RerkI6X-E-_6dpMuDXo_93bGueBWky7moCJlbV2Vt6lowv1hfi9OVyAFeHraF4plSMjvqZq7RvJU21SRenQSv0jUEHJbBTSEmoHjzmtcaQ9TvkfKTkVZHlLMB3ak8pI/s1600/angry+old+woman+(2).jpg
This is because she's suffering from Schizophrenia. Pity her... It's not her fault,she didn't decide to be Schizophrenic.

Dr. Sam: Aunty, everything's good. No more ulcers. I want to send you back home today. But, we need to put in special pessary ring for you.
Aunty: Ha??!!! I don't want! I don't want! It'll hurt a lot!
Dr. Sam: Yup, AUnty. It'll hurt, but not so much if you cooperate with us. You keep calm, don't pull you buttocks up, and everything gonna go smoothly.
(then that Aunty began struggling & shouting while Dr. Sam inserting the gellhorn)

I was assigned by Dr. Sam to hold the legs so that the gellhorn inserted properly and in a proper position. There were 4 of us, holding the struggling Aunty.

Fuh~~ FInally, managed to hold her and put in the Gellhorn Pessary properly.

you see, it's not her fault. she suffered from schizo
source: http://www.scienceclarified.com/images/uesc_09_img0510.jpg

-----------------------------------------------

Patient's son and husband came to hospital as we told them that she can go back. But, prior to that we need to teach the patient, husband or son on how to put in special cream (Premarin cream) for the benefit of the Aunty.

Suddenly, this conversation happened:

Dr. Sam: We need to teach all of you, how to put in the cream. It's very simple.
Husband: No, no, no. Its her body, and she'll do it herself. I dont want to learn
Son: Eh? Do it over here (in hospital) cannot eh?
(I was shocked)
Dr. Sam: It's very simple. Come, I'll show you.
Husband: I won't ever do this on her
Dr. Sam: Eh, this is your wife. You promised to take care of her when you both got married! How come you don't want to help her? (in her professional tone)
Husband: Ok la.. Ok la.. (reluctant tone) Or my son can do it for her
Son: Eh, I got things to do too.
Dr. Sam: She was the one washing your poops when you were kid. Why don't you help her this time?
Son: Ya la.. Ya la.. (same reluctant tone)
(I felt offended by the son's response, but kept quite for the sake of professionalism)

----------------------------------------------

Right before going home, another conversation happened:

Son: Doctor, why not you put the urine bag for my mom?
Me: She's Okay already. No need for urine bag. She got no more ulcers. No more prolapsed vagina. She can pee like a normal people do.
Son: But, it'll be hard for me to keep on changing her diapers! (his tone started to change)
Me: But there's no indications for urine bag (with my stubborn tone)
Son: Ok lah!

Then, she was discharged from the ward
Fuh!! Finally, the relatives brought her back.

----------------------------------------------

What was happening was:

  1. Son has his own plan over the public holiday
  2. Husband's love suddenly gone
  3. Husband doesn't want to be responsible
  4. Son wants to make everything easier for him.

everyday, they chose to please themselves. Huh!!
source: https://thegibbygirl.files.wordpress.com/2013/03/selfish-today.png

This is the most common situation happened in hospital.
Everyone thinks that hospital is a nursing home, especially in government hospital with private wing. Easier for them to dump their parents there. The cost will be minimum, they can save energy as well, as we have attendants, staff nurses in the ward.

this is the place, where everyone chose to dump their parents


...Lately...

Lately...
We are seeing a lot of social issues in our labour ward. And it really made my heart bled A LOT!

I'm a Muslim, so I STRONGLY disagree to pre-marital sex even before I get married.
Just imagine, seeing a 19 years old girl, unmarried, unsure who's the husband. But, put the blame on a dearest friend. (a confession from the girl) Pity the friend, became a scapegoat of others' sins.

Be careful of befriending others. Don't let yourselves become the DESIGNATED scapegoat.
-----------------------------------------------------------

Actually, I would like to share about my experience with one of them.

...(almost finished taking history)..
Her LMP (last menstrual period) was 31st August 2014. In reality, we have not yet achieved independence
"Puan, dah kahwin berapa lama?" as usual, I ask the template question about social history
"Alhamdulillah Doktor, saya kahwin sejak Februari" while smiling to me, eventhough she's having contraction pain.

"Oh, maksudnya dah kahwin lebih setahun la, ya?" I asked with 'husnu zhon' (having good thought of her)
"Eh, taklah Doktor. Baru saja 2 bulan kami kahwin." 

"Jadinya, hubungan kelamin berlaku sebelum berkahwin la, ya?"
"Iya, Doktor. Saya menyesal"

...(I flipped her pink pregnancy book and saw something 'fishy')...
"Puan, tinggal di Gua Musang, ya? Kenapa bersalin kat sini, ya?"
"Saya ikut suami. Dia nak pindah ke sini."

"Follow up dimana, sebelum-sebelum ini?"
"Kat Gua Musang, HKL, dan klinik private"

"So, melompat-lompat lah jumpa doktor, ya?"
"............(krik..krik..krik..)..." silence

...(HUDUD)..

Lately, we're receiving a lot of patients from Kelantan, which is might be fleeing from the Hudud Law. For a man/woman that was found guilty of adultery, they will be either;
  1. stoned to death (married)
  2. hundred lashes in public
(by the way, I don't have the right to talk deeply about the law, because I'm not an 'ahl' of the hudud law)
Are you in?? Don't just be a keyboard warrior, yet YOU are the one conducting AGAINST the Hudud Law
The point is, they're running away from Kelantan for this reason, and it makes our job tougher, as we don't have the exact information throughout our patient's pregnancy. And it gets worst when our patient is the type of 'doctor-shopping' type (grammar taken from window-shopping), means they don't go to 1 doctor, but to a lot of doctors!
Run fast, and furious!! But, don't put the blame on 'incompetent' doctors later!
Wherever you are running away from, you're still on the Earth, a creation which The-All-Knowing knows your whereabout.

Muraqabatullah - the feeling that THE-ALMIGHTY is always watching you.
Maybe you are so cunning that you can get away from the punishments now, but in Hereafter, you WILL definitely be punished of your sins.



Rosak Anak Muda Bangsaku

'Rotation'di Jabatan Obstetrik & Ginekologi mewajibkan aku untuk terus berada di Wad Bersalin sehingga kini.

Sepanjang 3 minggu disini, banyak masalah so'sial' remaja bangsaku, bangsa Malaysia, secara khususnya kaum Melayu beragama ISLAM yang telah dirosakkan serta dicemari budaya kuning dari barat.
antara poster yang mengajak menjauhi zina


Jadi, ku ceritakan beberapa kisah yang telah berlaku didepan mataku
(p/s; kisah diubahsuai untuk penambahan perisa, MSG, dan sebagainya)

statistik pada tahun 2011..
belia remajaku makin dirosakkan budaya barat..

==========================================

"Aaaaarrrrgggghhhh!! Sakitnya!!"
Jeritan seorang wanita bergema dihadapan kecemasan 'Labour Room'. Mengejutkan aku dan Naufal yang sedang berehat ditepi koridor sambil mengulang kaji komplikasi yang sering terjadi selepas bersalin serta 'management'nya.

Bergegas, kami berlari ke bahagian kecemasan yang hanya terletak tak sampai 20 langkah dari tempat kami berdiri.

Kelihatan seorang wanita berumur awal 30-an diatas 'stretcher' yang sedang ditolak sepasukan paramedik masuk kedalam Wad bersalin.
Dah lama saya rasa macam ada tsunami dalam perut saya. Mungkin angin aje.. Tapi kali ni SAKIT SANGAT!

"Doctor, this is a 25 years old lady, unmarried brought from work around Pantai Dalam, with complaints of contraction abdominal pain since 10am. Apparently, she denied that she was pregnant, denied she had SI but according to her officemates, her abdomen increased in size for the past 4 months. Upon palpation, uterus gravid, singleton, contractions 3 in 10." Begitulah ringkasan pesakit yang diberikan oleh paramedik yang menghantar wanita tersebut ke Wad Bersalin. Walaupun 'history' yang diperoleh agak samar-samar, namun kami terus menerima pesakit tersebut.

"Staff nurse, terus tolak 'patient' masuk labour suite. Kita buat VE (vaginal examination - sejenis pemeriksaan bagi memeriksa saiz bukaan laluan bayi). Nampak gayanya macam dah 'fully opened" arah Naufal dengan tegas pada staff nurse yang bertugas.

"Puan, apa nombor telefon suami? Mana suami puan? Kami mahu hubungi beliau untuk beritahu puan hampir bersalin." salah seorang daripada staff nurse bertanya.

"Saya tak mengandung! Tak.. Mana saya mengandung..." ujar wanita tersebut yang bernama Iza, menidakkan bahawa dia tak mengandung.
"Saya tak ada suami. Saya belum kahwin lah!" tegas wanita tersebut.
"Aduhai!! Sakitnya perut saya!! Doktor, tolonglah saya..." rayu Iza meminta simpati

Sebaik sahaja masuk ke dalam bilik bersalin, pemeriksaan VE dilakukan Naufal.
"Os full! Station +1. Tolong prepare delivery set. Kita encourage patient" dengan yakin Naufal mengarah.

"Puan, baby dah nak keluar. Bila rasa sakit perut, teran macam masa sembelit. Bolehkan." arah Naufa yang berbunyi seperti pertanyaan kepada Iza

"Doktor, saya tak mengandung. Mana ada saya mengandung. Saya tak ada baby dalam perut" jawab Iza, mahu menidakkan kondisinya.

"Dahtu, baby ni apa? Saya dah nampak rambutnya. Saya dah rasa kepalanya." marah Naufal.
"Dah, saya kata teran, puan teran! Nanti baby lemas kalau puan tak teran!" jeritnya tegas. 

Begitulah tugas kami. Kami mahu menyelamatkan bukan sahaja Sang Ibu, tapi juga Sang Anak. Jikalau kandungan dibiarkan lama dilaluan keluar, boleh mengurangkan bekalan oksigen pada kandungan lalu boleh mengakibatkan bayi mati lemas, ataupun jikalau selamat, mengalami masalah otak yang kritikal, yang mencacatkan.

Tak sampai 10 minit selepas itu, alhamdulillah. Bayi berjaya dilahirkan. Diletakkan bayi diatas perut Iza, tapi dia masih menggeleng kepalanya sepertinya tak percaya hidupnya seorang bayi didalam rahimnya selama 9 bulan.
akhirnya, baby out. alhamdulillah, cepat saja.
(p/s; ini gambar baby caesarian, bukan svd. harap maklum)
-----------------------------------------------

Bila ditanya selepas bersalin, rupa-rupanya Iza tak tahu bahawa hubungan seksual boleh mengakibatkannya mengandung. dan dia sudah melakukan hubungan seksual dengan lelaki tersebut sejak setahun. 

Mungkin, ia menjentik kita bahawa kesedaran tentang hubungan seks diluar nikah itu penting bagi semua orang, terutamanya kepada golongan belia dibandar yang terdedah kepada semua perkara tanpa penapisan.
Cinta itu suci. Jangan cemari cinta anda dengan zina!
Anda bijak jauhi Zina!!

ANAK MUDA BELIAKU ROSAK. 

Apakah masih ada cahaya?